Jak se krotí krokodýli
18. 4. 2007
Jak se krotí krokodýli
Marie Poledňáková se po patnácti letech vrátila za kameru. U někoho to může vyvolat naději, že s jejím návratem se na plátna našich kin vrátí i spontánní zábava jejích předchozích snímků - S tebou mě baví svět nebo Jak dostat tatínka do polepšovny.

Film je rozdělen do dvou vyprávěcích linií. První linie: Tatínek (Miroslav Etzler) pracuje jako záchranář v Alpách, a proto není často doma. Maminka (Ingrid Timková) je zaměstnána jako baletka, a má v práci problémy. Jejich dcera Amálka (Žofie Tesařová) má jet do školy v přírodě. Tatínek si ji chce užít, a proto se rozhodne jet se školou jako „zdravotní bratr“. S nimi jede i malý Koudelka (že by narážka na Jáchyme, hoď ho do stroje?), který má dvě mámy a dva táty (Sabina Laurinová, Tereza Duchková, Dan Nekonečný a Josef Vojtek). Druhá linie: Děda Pepa (Václav Postránecký) je pošuk. Syna Vaška (Jiří Mádl) to ve škole nebaví. Kolem dědy se motá spousta ženských (Eva Holubová, Jaroslava Kretschmerová, Bára Štěpánová). A pak je tu jeden traktorista (Josef Náhlovský). A tohle všechno je do sebe zamotaný.

Další problém tvoří určitá emocionální nevyváženost. První linie filmu je totiž laděná příliš vážně, druhá zase příliš rozšafně. Jestli je ve filmu nějaké výraznější téma, tak je to téma manželské nevěry (a vůbec vztahu muže a ženy). Toto téma se ve filmu zrcadlí. V prvé linii má maminka Anna problémy se svým mužem Lubošem. V druhé linii zase děda Pepík poletuje mezi svou sousedkou a učitelkou. Ten rozdíl je skutečně markantní. Vztah Luboše a Anny může v některých momentech evokovat i různá dramata o partnerském odcizení (což ještě zvýrazňuje obsazení Timkové a Etzlera, které máme zafixované převážně jako herce vážných rolí), na druhé straně patálie dědy Pepíka jsou tak potřeštěné, že nemají daleko k Troškovým bláznivinám ze Slunce seno. Dalším vážnějším momentem filmu je problém malého Koudelky, jehož rodiče o něj nejeví zájem (Zvýrazněno kýčovitými detaily chlapcovy uslzené tváře.). Nejhorší však je, že tyto dvě linie se ve filmu necitlivě střídají, čímž dotvářejí divákův zmatek.

Ale to nejlepší jsem si nechal na závěr. A je to závěr filmu. Ten je totiž tak odporně kýčovitý, že něco takového se jen tak nevidí. Tady si neodpustím jeden cynický bonmot. Pohnulo to se mnou. Až budu mít potřebu zvracet, tak si místo vloženého prstu do krku vybavím v hlavě tuto scenerii. A za to tvůrcům nelze než poděkovat.