Úkryt
Úkryt(Panic room)
Ten samý den co se rozvedená žena se svojí dcerou přistěhují do nového bytu, se do něj vloupe trojice zlodějů. Matka i dcera se stačí včas schovat do "úkrytu", nedobytné místnosti, vybudované právě pro tento účel. Tím ale celé dobrodružství teprve začíná…. Co dodat ? Režie: David Fincher
Rozvedená třicetiletá žena (Jodie Foster) se stěhuje se svojí dcerou do nového bytu. Rozlehlý třípatrový dům skrývá kromě širokého schodiště i jednu zvláštnost - malou místnost s ocelovými stěnami, vlastní telefonní linkou a uzavřeným televizním okruhem díky kterému může dotyčný uvnitř monitorovat dění v každé místnosti v domě. Tento úkryt (v originále panic room - místnost pro paniku) si nechal předchozí majitel zbudovat pro případ krajní nouze, nezdá se však, že by nové majitele nějak zvlášť zaujal.
Netuší však, že jeho prostor využijí hned první večer, kdy se do domu se vloupou tři lupiči. Matka s dcerou se stačí schovat do úkrytu, ale zloději o nich vědí. A vědí i co je přesně úkryt zač a co se v něm skrývá. Ano, zloději si totiž přišli pro velký obnos peněz, jenž je uložen právě v úkrytu - to ovšem matka ani dcera netuší. Začíná tak ďábelská hra na kočku a myš, kdy od začátku není jasné kdo je lovcem a loveným. V průběhu noci se budou obě role ještě několikrát měnit…
Ačkoli režisér David Fincher natočil pouze čtyři filmy, dokázal si vybudovat pověst velmi talentovaného, zručného a originálního režiséra. Je proslulý nejenom precizní obrazovou stránkou svých filmů (jeho předchozí praxe tvůrce reklam a videoklipů se nezapře), ale především neopakovatelnou temnou, ba až depresivní atmosférou a spletitým dějem korunovaným obvykle šokující pointou. Dokáže umně balancovat na pomyslné hranici komerce a umění, objevovat neprozkoumaná dějová zákoutí, nebojí se kontroverze ani brutality a při tom všem dokáže do svých filmů protlačit revoluční vizuální nápady.
To jsou některé z typických znaků jeho předchozích kousků. Svým novým filmem však jde proti svým zaběhnutým rituálům, jako by chtěl dokázat, že dokáže natočit i "normální" film. Úkryt totiž ve srovnání s jeho dosavadními filmy JE obyčejný. Obyčejný je jeho námět (loupež v obydleném domě), obyčejné je jeho prostředí (tmavé místnosti ponořené do tmy), dokonce i jeho pointa je obyčejná (žádné šokující odhalení se nekoná). Příjemným zjištěním je, že i přesto všechno je Úkryt neobyčejným filmem.
Proč ? Ti kdo nehledají ve filmu žádný hlubší smysl a na Úkryt se přišli na dvě hodinky bát, se nemusí o své peníze obávat. Dostanou solidní porci napětí, s několika silnými scénami, a tak trochu odbytým závěrem. Koneckonců, o to přece ve většině filmů jde. Vypnout myšlení a bavit. Ne se hrabat ve scénáři (kdo nakonec upozornil policii ?), odhalovat klišé (dcerka má cukrovku a potřebuje inzulín) a snažit se pochopit logiku zlodějů (co kdyby byl úkryt uzavřený i v prázdném bytě ?).
Ale i ten kdo je v kině pozornější a zajímá se o různé, veskrze filmařské vychytávky, nemusí být zklamán. Fincherova posedlost novými záběry spojující skutečné záběry a počítačovou animaci, opět dosahuje nových rozměrů. V jedné nejlepších scén tak kamera nejprve odjede od spící Meg, zamíří tři patra níže, proletí uchem šálku a sleduje, jak se zloději zkouší dostat ze dvou stran do domu. Celé to trvá asi tři minuty a bez jediného střihu! Podobných chuťovek je ve filmu mnoho, některé jsou viditelné, některé už méně. V zásadě lze říci, že natočení několika podobných záběrů muselo být mnohem náročnější, než se na první pohled může zdát. Už jenom to, že celý film je úmyslně ztmaven o několik odstínů, muselo dát dost práce.
Kdosi může namítnout, proč bych se měl o podobné nesmysly starat, já se přišel bavit. Ano, jistě, ale pokud se vám na první pohled zdál Úkryt obyčejný, zkuste se na něj podívat ještě jednou a zamyslet se nad tím, proč se vám najednou tak obyčejný nezdá. Ano, právě díky takovýmto detailům. A pokud jedno ze základních filmařských pravidel říká, že velký film dělají malé věci, tak v tom případě vám Úkryt toho nabídne opravdu hodně. Musíte mít ale obě oči otevřené, a být připraveni naslouchat….