Terminál
Terminál
Sám, bez peněz, bez znalostí angličtiny, jen se svojí záhadnou plechovkou zůstal návštěvník z Východní Evropy jménem Viktor Navorski díky politické byrokracii uvězněn na newyorském letišti. Jeho nevšední příběh nám vypráví Tom Hanks a Steven Spielberg.
Viktor Navorski (Tom Hanks) byl ve špatnou dobu na špatném místě. Právě v okamžiku, kdy dosedal na letiště JFK v New Yorku, vláda v jeho rodné zemi Krakózii (fiktivní stát kdesi ve východní Evropě) byla svržena a občané uvrženi do chaosu revoluce. Nejistá politická budoucnost zapříčinila, že Krakózii odmítají USA v současném stavu přijmout jako suverénní stát a tak je Viktorovo vízum prohlášeno úředníky na letišti za bezplatné. Pas je mu zabaven a neuvěřitelná shoda byrokratických náhod ho nutí zůstat v prostorách mezinárodní zóny letiště, dokud se konflikt v jeho zemi nevyřeší. A protože Viktor přijel do USA splnit slib svého otce a nehodlá se do své vlasti vrátit aniž by ho splnil, zůstává na letišti bez peněz, s nulovou znalostí angličtiny, jen sám se svojí záhadnou plechovkou a obnošeným kufrem.
Setrvat za takových podmínek se může zdát na první pohled jako holé šílenství, Viktor však objevuje na obrovském letišti všechny prostředky k naplnění svých základních lidských potřeb. Přespává se v opuštěné odbavovací zóně, bez starostí chodí v koupacím županu na veřejné WC a brzy objeví, jak snadno a rychle přijít i ke slušnému jídlu. Množství obchodů na letišti je malým městečkem a přes prvotní odpor ze strany místních zaměstnanců se Viktorovi podaří brzo stát se místním maskotem. Trnem v oku zůstává tak jen nejvyšším strážcům bezpečnosti v čele s odměřeným ředitelem Dixonem (Stanley Tucci), bezprostředního nebezpečí z jeho strany se ovšem Viktor bát nemusí. Navíc se mu pobyt na letišti brzy zpříjemní, na obzoru se objeví pohledná a trochu roztržitá letuška Amélie a k oboustrannému překvapení v sobě tihle dva nalézají vzájemné zalíbení…
Věřte nebo ne, ale nejlepší bestsellery píše sám život. Tento na první pohled těžko uvěřitelný příběh se skutečně stal. Íránec Methan Nasseri byl díky sankcím vůči své zemi a byrokratickým paradoxům „uvězněn“ na letišti Charlese de Gaulla v Paříži po dlouhých osm let. Když se konečně mohl podívat ven z haly, stal se nejen vyhledávanou mediální hvězdou, ale logicky i středem zájmů hollywoodských producentů. Vítězný tým zaplatil za jeho nápad 250 000 dolarů a o jeho životním příběhu se tak mohli dozvědět milióny dalších. Titulky filmu sice skromně přiznávají pouze lehkou inspiraci, vedle podobně alibistického kroku u současného hitu Já, robot, působí Terminál téměř jako doslovná adaptace.
Jeho podivuhodný osud by se klidně mohl stát vážným zamyšlením nad současnou přistěhovaleckou politikou či byrokratickými slepými uličkami, ale protože film vzal do svých rukou Steven Spielberg, připravte se na úsměvný klukovský příběh se sentimentálním koncem. Spielberg si evidentně střihl Terminál pro radost, ale při jeho současném postavení v Hollywoodu se tomu nelze divit. Pro peníze už bude díky své úspěšnosti v posledních třiceti let těžko točit a něco si dokazovat po několika Oscarech a všeobecném uznání také nemá zapotřebí. Terminál je tak po Chyť mě, když to dokážeš dalším pohodovým retro návratem, kterým Spielberg svůj univerzální talent přenáší do další oblasti.
Pobyt uprchlíka na letišti je tak v jeho podání až na nepříliš závažné výjimky bezstarostným klukovským dobrodružstvím. Strach a nejistota brzy ustupují do pozadí, prostřednictvím Viktora se seznamujeme s rošťáckými fígly jak si bez problému zařídit život na letišti. Z opuštěné zóny ho nikdo nevyhazuje, pochůzkáři mu od začátku nadržují a netrvá dlouho a Viktor si získává všeobecnou náklonnost všech obyvatel tohoto státu ve státě, ať už jsou to kuchaři ve fast-foodu, imigrační úředníci nebo uklízeči. I letuška Amélie brzy podléhá jeho bezprostřednímu kouzlu a zde se poprvé Spielberg ve větší míře odvažuje na zatím ve své tvorbě nepříliš podrobně zmapovanou půdu romantického filmu.
Catherine Zeta-Jones projevuje svůj přirozený talent zkombinovat krásu a humor, v lehce naivní letušce Amélii nalezla prostor ukázat, že jí není cizí ani neelegantní uklouznutí na mokré podlaze. Ovšem vedle jako vždy skvělého Toma Hankse nemá šanci, herecký chameleón si pro sebe nárokuje veškerý čas a žádná z vedlejších postav nemá šanci ho z této královské pozice sesadit. Svojí bezpochyby další oscarovo-nominační roli pojal jako mix naivního Forresta Gumpa a vynalézavého Trosečníka, není divu, že jeho dobráckým očím a lámané angličtině podléhají všichni bez rozdílu. Přestože není klasickým romantickým hrdinou, je na něm cosi neodolatelného.
Spielberg ho však nevykresluje jako zamilovaného blázna, Viktorovou prioritou je stále slib otci, což je jasný rozměr navržený samotným panem režisérem, který se nechal inspirovat ve své vlastní rodině. Konec Viktorova příběhu tak může vzbudit lehké kontroverze, několik slušných kotoulů vpřed i vzad dokáže zacloumat divákovu důvěrou v dosavadní lehkost. Můžeme se jen dohadovat, proč Spielberg nakonec nepoužil původně natočený závěr, který nepochybně uhodnete sami, až film v jeho opravené podobě uvidíte.
Zvláštní zacházení přeci jen bude Terminál potřebovat. Nesmíte ho brát jako další průkopnickou bombu, se kterou hodlal Steven Spielberg všechny omráčit. Je to „jen“ kvalitně natočený kousek, kterým si Mistr ukrátil dlouhou chvíli. Pokud ho přijmete jako pohodovou podívanou pro chladný podzimní večer, nemůžete z kina odcházet zklamáni.